fredag 13. mars 2009

Journalistikk vs Markedskommunikasjon

Okei, forskjeller og likheter på journalistikk og markedskommunikasjon;
La oss ta for oss journalistikk først. Hva er egentlig journalistikk? Jo nå skal du høre; Journalistikk er arbeidet med å dokumentere hendelser som skjer eller har skjedd. Det er formidling av et budskap gjennom et medium. Nyheter om sport, kultur og underholdning. Kunnskap om fellesskap og enkeltsjebner, økonomi og politikk. Dette kan presenteres i ulike sjangrer som for eksempel reportasjer, noe TVNorge er ufattelig flinke til å lage. *Kremt* ..Neida, de er så flinke så.
Journalistikk handler om å trekke fram hendelser, legge vekt på noe, finne relevant stoff og oppsøke kilder for informasjon. Så altså journalistikk er så bringe frem et budskap, en nyhet.

Markedskommunikasjon handler om å bygge en identited for å kunne påvirke kundens valg. Altså få fram et budskap. Markedskommunikasjon er reklame, PR og andre markedsføringstiltak. Det handler om å skape oppmerksomhet og et godt omdømme om et produkt, og få folk interessert i det.

Likheten mellom journalistikk og markedskommunikasjon er veld et at de begge prøver å få frem et budskap om noe.
Forskjellen er at journalistikk formidler et budskap, en nyhet, om for eksempel en bilulykke eller innbrudd. Journalistikk er bygget på faktiske hendelser, selvom det hender at saker blir vridd litt i alle kanter av selve journalisten, men som regel handler saken om hvertfall noe av det som faktisk skjedde. Markedskommunikasjon prøver å selge produktet de sender ut et budskap om. Man prøver for eksempel ikke å selge en bilulykke, men man prøver heller å selge den nyeste bilen på markedet. If you see what i mean?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar